nieuwtjes, organisaties

oproep aan supermarkt klanten

supermarkt rolstoelblindegeleidehondsupermarkt rolstoelsupermarkt rolstoelsupermarkt rolstoelsupermarkt10338707_229110470631370_152309913801091512_n Van alle winkels waar je naar toe gaat is de supermarkt de allerbelangrijkste. Daar doe je je boodschappen, en onderweg ernaar toe of in de winkel ontmoet je bekenden, buren, vrienden. Een belangrijk sociaal gebeuren, en niet te vergeten economisch. Alle klanten willen profiteren van de laatste aanbieding, en natuurlijk gezond eten. Hoe gaat dat eigenlijk, als je een hond bij je hebt, die je helpt of als je in een rolstoel zit?
We krijgen regelmatig berichten over situaties in supermarkten die beter zouden kunnen. Graag bieden wij uw ervaringen aan aan de verschillende hoofdkantoren van bekende supermarkten, zodat zij de service kunnen verbeteren. Als we 500 reacties hebben ontvangen, verwerken we dit in een verslag en gaan dat aanbieden. Het liefst voor de zomer van 2016.

Gebruik svp deze themalijst voor uw ervaringen:  

Als u geen goede ervaringen heeft met een onderwerp, dan graag aanvinken. Zo komt naar voren welke onderdelen van de vragenlijst verbeterd kunnen worden en kunnen wij gericht advies geven aan supermarktmanagers. Je kunt 1 onderwerp aanvinken. Het gaat om het onderwerp dat u de meeste moeite kost om uw boodschappen mee te nemen. Zo wordt inzichtelijk wat de meeste aandacht verdient in ons advies over winkeltoegankelijkheid.

12 thoughts on “oproep aan supermarkt klanten”

  1. Wat mij dus vaak opvalt is dat de pinautomaat meestal te hoog staat. Als ik in mijn rolstoel zit is pinnen eigenlijk bijna onmogelijk. A ik kom er niet bij, B, Als ik mazzel heb dat de automaat los kan is de kans dat iemand mee kan kijken vaak te groot. Ja ik pin wel, maar als ik de mogelijkheid heb betaal ik liever contant.

  2. Ik herken het probleem van Michelle. Ook ik kan moeilijk bij de pinautomaat komen dankzij mijn rolstoel en moet altijd een medewerker vragen of ze willen aangeven wannesr ik mijn pincode kan intoetsen.

  3. Ik kom vaak in ons buurtsupertje in Broekhuizen Gemeente Horst aan de maas , is goed toegangkelijk met de rolstoel iedereen is erg behulpzaam als je het vraagt en de hulphond mag ook mee naar binnen.Moet ze echt een compliment geven, Ze brengen je boodschappen ook naar huis als je het vraagt.

  4. Waarschijnlijk krijgen jullie vanuit de zichtbare beperkingen (waaronder rolstoelen, blindegeleidestokken, etc.) meer dan genoeg zeer waardevolle tips. Graag reageer ik vanuit de Onzichtbare beperkingen (waaronder vele hersenaandoeningen, zoals NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel als herseninfarct, beroerte), MS, Whiplash, Chemobrein, Hellp-syndroom, Huntington, Parkinson, ALS, maar ook bijv. Slechthorendheid (tinitus, hyperacusis) en vele andere chronische ziekten/letsel. Voor hen is een supermarkt bezoeken vaak ongelooflijk moeilijk. En het gaat hierbij om heel veel mensen. Onder de Onzichtbare beperkingen verstaan we Overprikkeling voor Licht, Geluid, Massa’s, Pijn, Vermoeidheid. De verschillende verpakkingen, gangen en geluiden en hoeveelheden maken van de supermarkt qua prikkelverwerking een hindernis die veel energie vraagt. Kennis, begrip (op reacties van een klant), ondersteuning en service van een medewerker zou hierbij een geweldige ondersteuning zijn (inlichtingen ook via de Hersenstichting en via Hersenletsel.nl, Hersenletsel-Ultleg en Overprikkeling). Rustiger verpakkingen en geluiden, meer eenheid of een prikkelarme ruimte waar produkten bij een medewerker besteld kunnen worden zijn wellicht oplossingen. En vooral begrip. Dat het pakken van produkten voor personen ook waaraan je niets ziet, een grote uitdaging kan zijn en hun reactievermogen anders is, weten medewerkers vaak niet. Al zie je dat niet, het niet lang (meer) kunnen staan of je armen/handen niet goed (meer) kunnen gebruiken (pijn, vermoeidheid, zware ledematen, trillende ledematen) zodra je bij de kassa bent is vaak een issue. Maar vooral ook het energieniveau is nihil (leeg emmertje) zodra je bij de kassa bent en daarbij het opnemen van prikkels/informatie (“lepeltheorie”). Kom je de supermarkt uit dan is je eerste orientatie, waar ben ik? En eenmaal thuis ben je opgebrand en is rust vereist. Bestellen via internet is ook niet altijd een optie.

    (En ook qua open maken zijn veel verpakkingen een uitdaging).

  5. Waar ik problemen mee heb is dat ik mijn dochters rolstoel moet duwen én een karretje, dat kan dus gewoon niet. Dus dan sleep ik maar een mandje achter me aan maar eigenlijk is het gewoon niet te doen. Het liefst zou ik een karretje hebben waar zij (met haar vijf jaar) veilig in kan zitten zodat ik maar één ding hoef te duwen.

  6. de koeling is vaak ergg onhandig omdat er overal grote deuren voor staan. Verder zijn inderdaad de pin te hoog maar de kassa’s zelf zijn ook niet fijn.. Vaak veel te hoog. personeel en andere gasten van deen en dekamarkt bovenkarspel helpen wel en zijn erg vriendelijk

  7. Wat ik in mijn rolstoel zo lastig vind is die koel deuren. De openingen zitten meestal te hoog. En het open maken is een ramp. Incl. het open blijven v

  8. ALLE supermarkten (die ik ken) hebben hoge schappen. Dus ik mis op het lijstje wel “bovenste schappen onbereikbaar”.

    Of is dat zo vanzelfsprekend dat het al wordt meegenomen?

  9. Koelgedeelten zijn met een zware deur afgesloten en moeizaam te openen of vallen dicht voordat je met de rolstoel of scootmobiel goed heb kunnen manoeuvreren om ergens bij te kunnen. In de rolstoel zijn de pinautomaten inderdaad ook niet altijd goed bereikbaar/afkijkgevoelig. Ook niet bij de kassa voor de mindervaliden (als die al open is).

  10. Ook ik ondervind problemen met de deuren van de koelingen en de schappen. Vaak zijn de producten waar ik voor kom of zo hoog of zo laag dat ik vanuit mijn scootmobiel er niet bij kan. Gelukkig zijn de medewerkers van Jumbo PWA park in Veenendaal erg behulpsaam en vriendelijk. Klanten zijn ook vaak bereid te helpen, maar je maakt ook de tegenovergestelde mee, klanten die zich ergeren aan de ruimte die je inneemt. Dan voel ik me opgejaagd en laat maar wat ik van plan was aan te schaffen. Daar kunnen de supermarkten weinig aan doen. En pinnen! Soms gewoon een ramp.

  11. Wat betreft de zichtbare beperkingen, zoals rolstoelen, zullen jullie waarschijnlijk voldoende zeer waardevolle tips ontvangen. Maar voor de onzichtbare beperkingen is de supermarkt ook heel vaak een hindernis, met de vele kleuren, verpakkingen, gangen en het licht. Heel veel mensen hebben, als gevolg van NAH (niet aangeboren hersenletsel, als herseninfarct en beroerte), whiplash, chemobrein, MS, ALS, Hellp-syndroom last van licht, geluid en andere prikkels (overprikkeling), vermoeidheid en pijn. De supermarkt is als een kermisattractie, je orientatie is weg en als je weer buiten staat denk je, waar ben ik? Ook het reactievermogen kan anders zijn of de spraak. Meer info via de Hersenstichting, Hersenletsel.nl, Hersenletseluitleg.nl, etc. Het zou al veel verschil maken als hiervoor bekendheid bestaat bij het personeel. De manier waarop zij reageren, een stukje begrip. En misschien een prikkelarme ruimte waar artikelen afgenomen kunnen worden. Vaak is online bestellen ook geen optie. Maar service, aandacht, tijd en begrip doen al wonderen… vooral ook als je niets ziet…

  12. afwegen van groente en fruit onmogelijk. kan er niet een weegschaal (er staan er meerdere) lager geplaatst worden??

Leave a Reply

