uw verhalen

Vestingstad en rolstoel

Na een oproep op Facebook om materiaal aan te leveren voor deze blog – die hier wordt herhaald 😉 – ontvingen we een tekst van Pia Hendriks over haar ervaringen in vestingstadjes. Hartelijk dank voor je bijdrage Pia en we kijken uit naar een volgende!

Nederland heeft een paar mooie vestingsteden die ik graag mag bezoeken. Wanneer ik er ben, bij voorbeeld in Heusden, bij Waalwijk of in Woudrichem of Veere vraag ik me wel eens af hoe men vroeger met een handicap omging.

Op internet zie ik wel eens een mooie, antieke rolstoel die ik best voor een dag zou willen lenen bij voorbeeld voor een mooie gelegenheid. Concours Hippique, Ladies Day en dan in een pracht van een jurk met een gigahoed.Gegarandeerd dat ik op het eind van de dag last van mijn rug heb.

Maar ik kom weer terug in de vestingstadjes. Natuurlijk met kinderkopjes en vaak ontoegankelijke restaurants. Heusden heeft daar(compliment aan Heusden) het een en ander aan oplossingen voor. Het openbaar toilet boven aan de haven, een schattig klein gebouwtje, is ook invalidentoilet. Een aantal restaurants is toegankelijk en zelfs met de rondvaartboot kan je mee (bovenop het dek, onder niet).

heusden

Ook Veere heeft, met behoud van de oude uitstraling een goede oplossing voor het sanitaire probleem: mooie bewegwijzering naar een deur waar men dus nooit een aangepaste toilet zou verwachten. Zelfs de boot die er vertrekt heeft aangepast sanitair!

Nu vestingstad Woudrichem. Een redelijk groot aantal invalidenparkeerplaatsen. Op de dag dat ik er was waren twee restaurants gesloten en een ontoegankelijk. Of er ergens aangepast sanitair was heb ik niet meegekregen. Ook op de site van de VVV kwam ik niet verder.

Kan iemand mij hier antwoord op geven? Waar is/is er een invalidentoilet in Woudrichem?  Ik hoorde dat het enige hotel daar geen lift mag plaatsen vanwege de autenticiteit van het gebouw…

groet, Pia

Zelf voeg ik het vestingstadje Brielle toe, waar het merendeel van de winkels prima toegankelijk is. Sommige hebben ook een hellingbaan voor de deur. De horeca hebben we niet getest, daar kan ik geen oordeel over geven. Een wandeling/rondje over de vestingwallen is goed te doen. Wel iemand mee nemen om de wal op te duwen en als gezelschap natuurlijk! Samen geniet je altijd meer.

 

 

1 thought on “Vestingstad en rolstoel”

  1. Inmiddels weet ik dat er in Woudrichem een verzorgingshuis(Lemmenkamp) is waar men naar de toilet kan en het gemeentehuis. Het hotel in het vestingstadje heeft een aanvraag lopen voor een invalidentoilet. Nou maar hopen dat die er komt, groet, Pia

Leave a Reply

